Onrust in forumland....

Gebruikersavatar
Tineke
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 sep 2012 10:34

Onrust in forumland....

Bericht door Tineke » 01 feb 2013 13:10

Ik heb even getwijfeld of ik het hier zou plaatsen, maar het is niet verkeerd denk ik...

Ik kreeg bericht van onze helpdesk dat er een forumbeheerder aangeklaagd is wegens het plaatsen van foto’s waar © op stond....de forumbeheerder heeft een boete opgelegd gekregen van €12.572,36!!!

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.p ... 968.0.html

De uitspraak van de rechter is funest voor veel forumbeheerders....want zelfs linken, url’s en tubes, plaatjes van internet....kunnen je al in de problemen helpen.

En de forumbeheerder wordt er aansprakelijk voor gesteld, niet het lid die dit plaatst.

Tros radar heeft er een uitzending over gehad...(overigens al in 2011)
klik hier


Er is nogal paniek onstaan door de uitspraak van de rechter!
Er zijn wetten en regels veranderd sinds 2013.

Ons is aangeraden om het eigen forum goed na te gaan kijken op alles wat er geplaatst is aan linken en plaatjes, tubes etc.

Nu is het algemeen bekend dat als je een les schrijft de afkomst van de tube erbij hoort te vermelden....we zijn daar allemaal debet aan naar mijn idee.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden.

Alle forums die bij deze zelfde host webruimte hebben, zijn nogal geschrokken en hebben flink de bezem door het eigen forum gehaald.

Het is iets wat mij al een paar dagen erg bezig houdt en ik me afvraag in hoeverre de tubes en plaatjes "veilig" voor gebruik zijn.
:!:

Ook al speelt dit al jaren, en in afwachting van het hoger beroep wat er moet komen....is de uitspraak gedaan en barst er heel wat los!!
AfbeeldingAfbeelding

Resi
Berichten: 4019
Lid geworden op: 18 aug 2012 17:06

Bericht door Resi » 01 feb 2013 14:27

zo zeg, dat is een gepeperde rekening :)

ik ontvang al mijn tubes via G-mail van tubegroepen via yahoo.
Ik dacht altijd dat je die dan voor een les kon gebruiken, maar even afwachten wat anderen hiervan zeggen.

we willen toch niet dat Paula in de problemen komt
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

PSPaultje
Site Admin
Berichten: 4975
Lid geworden op: 17 aug 2012 20:27

Bericht door PSPaultje » 01 feb 2013 14:42

Ik was hier net een antwoord op aan het geven en toen begaf mijn PC het.
Krijg hem niet meer aan de praat :-(
Alsof een in de prak gereden auto nog niet genoeg is Qqqy)
Ik zit nu even aan de laptop van Johan.

We moeten hier op het forum zeker aandacht besteden aan dit bericht.
Ik ga hierover eerst met Corrie overleggen.
:cool:
AfbeeldingAfbeelding

Resi
Berichten: 4019
Lid geworden op: 18 aug 2012 17:06

Bericht door Resi » 01 feb 2013 18:38

dat is balen Paula, het zit je even niet mee sterkte met alles :-o
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Tineke
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 sep 2012 10:34

Bericht door Tineke » 01 feb 2013 19:20

Wat een vervelende toestand, auto, computer :!: ik hoop dat het mee gaat vallen.... :-o
AfbeeldingAfbeelding

PSPaultje
Site Admin
Berichten: 4975
Lid geworden op: 17 aug 2012 20:27

Bericht door PSPaultje » 01 feb 2013 19:53

Morgenmiddag krijg ik hulp voor de PC.
Als hij tenminste op komt dagen :shock:

Willen jullie alvast meedenken over hoe we kunnen zorgen
dat dit forum niet dezelfde risico's loopt?

Bij mijn weten mogen wij toch tubes en materialen gewoon gebruiken
die door de makers gedeeld worden?

Misschien zouden we de naam van de makers er bij kunnen vermelden.
De meesten van mijn tubes hebben een watermerk.

Het is niet te doen om toestemming te vragen als de tubes via bijv.
Yahoo gedeeld worden. De delers zijn bijna nooit de makers.

Waar we wel op kunnen letten is dat we geen links van websites op
het forum zetten zonder toestemming.
Hoewel ik me niet kan voorstellen dat de eigenaars van websites daar
iets op tegen hebben. Het is eigenlijk gewoon reclame maken wat we doen.

Hebben jullie ideetjes? We horen ze graag
8-)
AfbeeldingAfbeelding

A3
Berichten: 3040
Lid geworden op: 19 aug 2012 12:21

Bericht door A3 » 01 feb 2013 23:43

De tubes en overige materialen die wij gebruiken staan vrij op het internet of worden opgestuurd via een groep, daar zie ik geen problemen mee.

Ook een url, zoals het filmpje van Rio of die andere die hier staan zijn vrij van internet af te halen.

Een foto van iemand gebruiken waar een copyright op staat daar moet op gelet worden of je moet schriftelijk toestemming hebben om die te gebruiken.
liefs A3


Afbeelding

Gebruikersavatar
Tineke
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 sep 2012 10:34

Bericht door Tineke » 02 feb 2013 00:04

Let wel op, dat het vrij ophalen van internet geen vrijwaring is voor veilig openbaar gebruik...
Het meeste kan je met één muisklik kopiëren, ook de artikelen, filmpjes, Url’s waar auteursrechten op staan...daar gaan we meestal de fout in.

Ik heb de berichten in mijn inbox van de yahoo groups eens goed doorgenomen en daar staat dat bij de meeste dat de tubes vrij zijn te gebruiken...maar als je er lesjes mee wilt schrijven de tubster genoemd moet gaan worden....(dit is trouwens al jaren zo)

Plaatjes die je googeld kan je veilig ophalen door onder aan de pagina geavanceerd zoeken aan te klikken en daar onder aan de pagina bij gebruiksrechten : onbeperkt te gebruiken, te delen of aan te passen aan te klikken...dan weet je in ieder geval dat de plaatjes die je gebruikt "veilig" zijn.

Er is trouwens een artikel voor artistieke vrijheid in de wikipedia...die geeft aan dat er toch een bepaalde vrijheid is om plaatjes te mogen bewerken..net zoals er hele bekende muziekstukken door musici bewerkt worden naar een aangepast muziekstuk...

Maar ook al speelt dit al jaren...door deze uitspraak van die rechter wordt alles grimmiger en ik kijk liever uit dan dat ik het oplopen ga

Ik heb er veel over gelezen de afgelopen dagen, maar vrolijk wordt ik er niet van :-x

Heel interessant om te lezen is de site van de internetrechten van Arnoud Engelfriet...maar geruststellend is het niet hoor :shock:
AfbeeldingAfbeelding

Corrie
Site Admin
Berichten: 4581
Lid geworden op: 18 aug 2012 17:55

Bericht door Corrie » 02 feb 2013 00:05

Ik denk ook dat je geen afbeeldingen moet gebruiken waar rechten op zitten.
Voor de rest lijkt het me wat A3 zegt: de tubes die vrij via internet te verkrijgen zijn mogen rustig gebruikt worden.
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Tineke
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 sep 2012 10:34

Bericht door Tineke » 02 feb 2013 00:09

Dat is niet helemaal waar Corrie, als de regeltjes leest hangt er vaak iets meer aan vast :!:
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie