"eenvoudige" lessen schrijven

Plaats reactie
Eliadrijoha
Berichten: 1160
Lid geworden op: 23 sep 2012 22:27

"eenvoudige" lessen schrijven

Bericht door Eliadrijoha » 28 dec 2014 15:15

Ik heb ergens gelezen dat er vraag was naar "eenvoudige" lessen maar ik kan het niet meer vinden, daarom mijn vraag en antwoord hier.

-Door de nieuwere versies van PSP weet niet iedereen hoe die werken en hoe daar de instellingen moeten staan.
-Ook bij oudere versies waren er vragen zoals:
Waarom "A" (text) op - vloeiend- en en waarom op -scherp-?
Waarom de Toverstaf op -vervangen- of op -toevoegen-?
Waarom -binnen - of -buiten-?
Vooral voor het maken van animaties in PSP veranderd er steeds iets.
Ik heb zelf altijd op een "ouderwetse" manier gewerkt terwijl veel dinge makkelijker konden.

Misschien kan iemand van de "Gevorderde" schrijfsters of schrijvers een soort "spiekbriefje" maken waaruit deze dinge duidelijk worden? Niet iedereen kan in PSP bij HELP vinden wat men zoekt.
AfbeeldingAfbeelding

PSPaultje
Site Admin
Berichten: 4975
Lid geworden op: 17 aug 2012 20:27

Bericht door PSPaultje » 28 dec 2014 17:38

Elia, omdat de meeste lessen zo voorgekauwd worden, zijn er maar weinig mensen
die het verschil tussen meerdere instellingen weten. Ik zelf weet die ook echt niet allemaal.
Je doet wat er staat en dan zal het wel goed zijn.

In veel gevallen maakt het helemaal niet uit of bijv. Scherp of vloeiend gebruikt moet worden.
Als het echt nodig is om een van de twee te gebruiken, moet dat er uiteraard wel bij komen staan.

Bij Binnen of Buiten selecteren staat hij standaard op Buiten.
Moet het Binnen zijn, dan wel even erbij vermelden.

Als er met de toverstaf meerdere dingen geselecteerd moeten worden
dan gebruik je toevoegen. Is dat niet het geval, dan maakt het niet uit hoe de instelling staat.

Twijfel je of je bepaalde instellingen wel of niet moet vermelden, maak dan een printscreen.

Het is een vaak kwestie van even logisch nadenken.
Dat geldt zowel voor het schrijven als voor het maken van de lesjes.
Daarom komen deze lessen dan ook in een apart topic te staan voor "Gevorderden".
Dan kunnen de leden zelf uitmaken of ze zich daaraan gaan wagen 8-)

Jouw laatste vraag over de Help-functie betreft een ander onderwerp.
Dat staat bij het zelf maken en delen van eigen materialen.
Hoe je een masker of penseel maakt bijvoorbeeld. Dat kun je bij Help wel vinden.
AfbeeldingAfbeelding

Eliadrijoha
Berichten: 1160
Lid geworden op: 23 sep 2012 22:27

Bericht door Eliadrijoha » 30 dec 2014 12:52

Danke Paula, het was maar en "gedachte" van mij want ik ben het geheel met je eens. Vooral met het eerste puntje.
Ik probeer zelf graag vanalles uit en verglijk dan. Maar vóór je de instellingen weet, is er weer iets nieuws uit. Zo blijf je bezig en ik vind dat leuk maar andere willen vlug resultaten zien en dan moet het "voorgekauwd" worden anders komen ze er niet uit.
Voor mij is het fijn dat jullie er toe willen overgaan want VRAGEN kan altijd ..TOCH!!??
AfbeeldingAfbeelding

PSPaultje
Site Admin
Berichten: 4975
Lid geworden op: 17 aug 2012 20:27

Bericht door PSPaultje » 30 dec 2014 13:58

Inderdaad Elia, vragen kan altijd 8-)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie