Alg 25 - Camera

Gesloten
PSPaultje
Site Admin
Berichten: 4975
Lid geworden op: 17 aug 2012 20:27

Alg 25 - Camera

Bericht door PSPaultje » 25 okt 2012 16:26

Camera

Dit gaan we maken. Een eenvoudig lesje met leuke mogelijkheden.

Afbeelding

We hebben nodig:
Een afbeelding van een digitale fotocamera-display van 500 pixels breed.
Liefst met een witte of effen achtergrond. Het bedieningspaneeltje rechts.
Even zoeken op Google - Fotocamera - Afbeeldingen.
Een leuke achtergrondfoto van 600 pixels breed.
Een tube van 350 tot 400 pixels langste zijde, die goed bij de achtergrond past
en waarvan een deel buiten de camera komt.

Voor de rand heb ik een scriptje (pprand2) toegevoegd.
Het zit in deze ZIP
Zet het bij My PSP Files in de map Scripts Vertrouwd.

1. Open de afbeelding van de camera in PSP en maak hem op maat.

2. Lagen - Laag maken van achtergrondlaag.

3. Gereedschap Toverstaf. Modus: Toevoegen. Afstemmingsmodus: RGB-waarde.
Tolerantie en doezelen op 0. Vinkje bij Aaneengesloten en Anti-alias Binnen.
Selecteer de ruimte rondom de camera.
Lukt het niet in een keer, klik dan meerdere keren of zet de tolerantie iets hoger..

4. Heb je alles rondom geselecteerd, ga naar Bewerken - Wissen.

5. Gereedschap Selectie. Selectietype - Rechthoek. Modus - Vervangen.
Doezelen op 0. Anti Alias aangevinkt.
Selecteer nu de display zelf. Bewerken - Wissen.
Selecties - Niets selecteren.

Je hebt nu een tube gemaakt van de camera en kunt deze eventueel opslaan
als .pspimage, om later nog eens te gebruiken.

6. Bestand - Nieuw. Breedte 600 - Hoogte 400 pixels. Rasterachtergrond aangevinkt.
Kleurdiepte: RGB - 8 bits/kanaal. Transparant aangevinkt.

7. Selecties - Alles selecteren.

8. Activeer de achtergrondafbeelding. Bewerken - Kopiëren.
Deze mag weg, die heb je niet meer nodig.

9. Terug naar je lege vel. Bewerken - Plakken in selectie.
Selecties - Niets selecteren.

10. Neem de tube van de camera. Bewerken - Kopiëren.
Plak deze als nieuwe laag op je afbeelding van de achtergrond.

11. Schuif met Gereedschap Verplaatsen de camera naar rechts,
niet helemaal tegen de kant.

12. Activeer de onderste laag.
Neem nu de tube die in de display moet komen.

13. Kopieer de tube en plak hem als nieuwe laag.
Verschuif deze zo, dat hij gedeeltelijk buiten de camera komt.

14. Selecties - Alles selecteren. Selecties - Zwevend. Selecties - Niet zwevend.

15. Ga op de laag van de camera staan (raster 2).

16. Neem Gereedschap Wisser (gum) met deze instelling:
Afbeelding
Gum het deel van de camera weg wat achter de tube moet komen.
Door de selectie kun je nooit teveel weghalen.

17. Selecties - Niets selecteren.

18. Geef de twee bovenste lagen een schaduw.
Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw met deze instelling:
Verticaal en Horizontaal op 0. Dekking op 50 en Vervagen op 20. Kleur zwart.

19. Lagen - Nieuwe rasterlaag. Zet hier je naam/watermerk op.

20. Afbeelding - Randen toevoegen - Symmetrisch aangevinkt - 1 pixel zwart.

21. Zet bij de materialen de achtergrondkleur op zwart en de voorgrondkleur
op een lichte kleur uit je afbeelding.

22. Beeld - Werkbalken - Script.
Zoek in het menu naar pprand2, schakel Uitvoermodus in en laat het script lopen door op het driehoekje
te klikken. Verander bij de schermpjes met de kleuren steeds je eigen kleuren
die bij je afbeelding passen. Dus de donkerrode wordt zwart en de lichte wordt je eigen gekozen kleur.

23. Hef de selectie op en je uitwerking is klaar.

24. Bestand - Exporteren - JPEG-optimalisatie. Waarde 20.
Geef je uitwerking een naam en sla het op.


Geschreven door Paula op 23 oktober 2012.
AfbeeldingAfbeelding

Gesloten